Formule 1: Red Bull heeft updates in het vat

01 mei 2022 13:04:09 CET
Red Bull heeft nog vele updates achter de hand

Helmut Marko is ervan overtuigd dat Ferrari de ontwikkelingsstrijd tegen Red Bull Racing niet zal kunnen bijbenen.

De Italiaanse renstal is fantastisch aan het seizoen begonnen en wist al meerdere malen een wagen op het asfalt te zetten die sneller was dan de RB18. Over een heel seizoen bekeken verwacht Helmut Marko niet dat het team deze vorm door kan trekken.

Welk team zal dit jaar het constructeurskampioenschap weten te winnen? Mocht Red Bull Racing die titel dit seizoen weten binnen te halen, dan is de winstuitkering 1.12. Als Ferrari deze prijs pakt, staat 7.00 als winstuitkering.

"De uitdaging is prachtig en spannend, maar ik denk niet dat Ferrari ons bij kan houden qua updates", zei hij tegen Sky Sports. Daarmee veronderstelt hij dat Red Bull door het jaar heen qua ontwikkeling superieur is ten opzichte van de primaire uitdager van 2022. In Imola wist Red Bull al met materiaalwijzigingen voor de dag te komen te komen, terwijl de eerste motorische wijzigingen van Ferrari gepland staan voor Miami, en de aerodynamische aanpassingen voor Spanje.

Red Bull-ontwerper Newey houdt de kosten in de gaten

Adrian Newey, topontwerper bij Red Bull, heeft in de F1 Nation-podcast eveneens gesproken over de ontwikkelingsstrijd die de teams te wachten staat in het huidige seizoen. "Het is een belangrijk aspect. Vergeet echter niet dat het budgetplafond nog roet in het eten kan gooien", aldus de Brit. De teams kunnen niet meer ongelimiteerd geld uitgeven en dat heeft dus consequenties.

"We moeten nu kiezen welke ontwikkelingen we prioriteren en denken goed na over wat voor voordeel een bepaalde wijziging met zich mee kan brengen voordat we deze wijziging ook werkelijk doorvoeren", vervolgde Newey. Hierdoor zal de ontwikkelingsstrijd van 2022 anders verlopen dan in het verleden.

Newey zag Max Verstappen winnen in Imola en hem daarmee een flinke hap punten uit de voorsprong van Charles Leclerc nemen. "We zitten heel erg dicht bij Ferrari, maar de marges zijn flinterdun. We weten dat we de snelste auto hebben, al is het voordeel dus heel klein." Op dit Moment is hij dus van mening dat de Red Bull sneller is dan de Ferrari, al kan dat in de huidige fase van het jaar snel veranderen.

De updates van Imola hebben hun vruchten afgeworpen, en dat zorgden er mede voor dat beide Red Bull-coureurs voor Leclerc wisten te eindigen. Over het optreden van Leclerc zegt Newey in de podcast het volgende: "Ik denk niet dat de druk van zijn thuisrace en het feit dat hij het kampioenschap leidt hem goed hebben gedaan."

Meer Formule 1 Nieuws

Formule 1: Toto Wolff is niet te stoppen

Formule 1: Heeft Red Bull het lek boven?

Formule 1: Horner zeer tevreden in Italië

Formule 1: Sainz tot 2024 bij Ferrari

Binotto: 'Juiste beslissing om in motorontwerp voor meer clipping te gaan dan Red Bull'

Mattia Binotto heeft toegegeven dat Ferrari last heeft van clipping. Dit is een fenomeen dat de snelheid van de coureurs aan het einde van het rechte stuk negatief beinvloedt. De teambaas van Ferrari kaarte het aan als gedeeltelijke oorzaak voor het feit dat Ferrari op Imola op het rechte stuk niet langs Red Bull Racing wist te komen. Ook meldt hij dat zijn team nog steeds bezig is met het zoeken naar oplossingen voor porpoising.

In Motorsport Week vertelt Binotto over het Grand Prix-weekend in Italië, dat uiteindelijk niet voorspoedig afliep voor Ferrari. "Het was zeer lastig, zo niet onmogelijk, voor ons om zonder DRS in te halen op het rechte stuk", zei hij hierover. Omdat het circuit nat was, had Charles Leclerc lang geen DRS tot zijn beschikking. Ook nadat gebruik van de DRS toegestaan was, raakte hij echter niet voorbij Sergio Pérez.

Ferrari-motor heeft last van clipping

De Ferrari-motor heeft dus last heeft van clipping, een fenomeen waarbij de motor nog voor het einde van het rechte stuk het volledige extra vermogen van de batterij verbruikt. Binotto: "Het feit dat wij meer clipping hebben dan Red Bull is een compromis die we qua ontwerp (van de motor, red.) gemaakt hebben. Wij geloven nog steeds dat dat de juiste keuze geweest is en dat onze krachtbron competitief is."

"Ook Red Bull heeft echter een goede motor", aldus Binotto. De afgelopen jaren kon je Max Verstappen ook geregeld horen klagen over clipping, maar Honda, destijds nog de motorleverancier van Red Bull, wist het probleem op te lossen. "Over het algemeen gaan de teams zeer gelijk op", zei Binotto over de machtsverhouding in 2022.

Eerder kwamen vanuit Italië al berichten over technische verbeteringen aan de F1-75. Voor Miami neemt Ferrari de motor onder handen, om in Spanje vervolgens met flinke aerodynamische wijzigingen te komen. Wel neemt Ferrari reeds een ander aerodynamisch pakket, dat het straatcircuit beter ligt dan de pakketten die tot nu toe gebruikt zijn, mee naar Miami. "Dat is belangrijk", denkt Binotto.

"Daarnaast werken we nog aan het porpoising-probleem. Het is te zien dat we daar nog steeds last van hebben, zeker meer dan Red Bull. Daar zit nog snelheid die we momenteel niet benutten", aldus Binotto. "Na Miami komen we met meer verbeteringen." als het Ferrari lukt om haar porpoising-probleem op te lossen dan kunnen ze de rijhoogte van de bolide verlagen, wat uiteindelijk zal resulteren in een hogere mate van neerwaartse druk, en dus meer snelheid.

Ontdek meer van 's werelds favoriete online wedmerk

Meer Formule-1 Nieuws

Overige sporten-weddenschappen

Maak Een Weddenschap

Bekijk Sportlivestreams

Laatste Sportuitslagen

Door het bezoeken, gebruiken van of navigeren door deze website, accepteer je dat wij gebruik maken van bepaalde browsercookies voor de bevordering van jouw ervaring als klant bij ons. bet365 gebruikt alleen cookies die jouw ervaring bij ons bevorderen en die jouw privacy niet schenden. Wij verwijzen je graag door naar ons Cookiebeleid voor meer informatie over ons gebruik van cookies en hoe je deze uit kunt zetten of hoe je de instellingen kunt veranderen wanneer je dit wilt.
Geregistreerd kantoor: Hillside (New Media Malta) Plc, Office 1/2373, Level G, Quantum House, 75 Abate Rigord Street, Ta’ Xbiex, XBX 1120 Malta
Hillside (New Media Malta) Plc heeft een vergunning en wordt gereguleerd door de Kansspelautoriteit onder vergunningnummer 1690

Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
© 2001-2022 bet365. Alle rechten voorbehouden.
bet365 maakt gebruik van cookies
Wij maken gebruik van cookies ter verbetering en personalisering van onze dienstverlening. Bekijk ons Cookiebeleid voor meer informatie voor meer informatie.
Cookies beheren
Accepteren
Prestatiecookies
Prestatiecookies geven een verbeterde gebruikerservaring door voorkeuren anoniem op te slaan. Ze worden intern gebruikt om verzamelde statistieken over bezoekers van onze websites te verstrekken.
Accepteren
Essentiële cookies
Sommige cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en kunnen niet uitgeschakeld worden. Essentiële cookies omvatten:
Sessiebeheer
Het beheren van sessie-informatie en ervoor zorgen dat gebruikers door de website kunnen navigeren.
Functionaliteit
Het opslaan van informatie die ervoor zorgt dat wij gebruikersvoorkeuren (zoals voorkeurstaal, sorteertypes en media-instellingen) kunnen onthouden. Ze worden ook gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door te voorkomen dat gebruikers twee keer hetzelfde bericht zien.
Fraudepreventie
Het opslaan van informatie die ons helpt frauduleus gebruik van de website tegen te gaan.
Tracking
Het opslaan van informatie over hoe gebruikers op de website terecht zijn gekomen. Wij dienen dit op te slaan zodat wij onze Affiliates op gepaste wijze kunnen uitbetalen.